Je ontdekkingsreis vertrekt op onze school. Je verkent je talenten, verlegt grenzen en wordt steeds meer jezelf. Je hebt oog voor de wereld rondom je en neemt je eigen plekje in. SAMEN GELOVEN we in jouw kracht en bouwen we aan de maatschappij van nu en morgen. We reiken de nodige bagage aan om met zelfverzekerde tred het pad van verder studeren te bewandelen. 

Eerste graad

Je zoekt samen met je leerkrachten waar je goed in bent en waar je interesses liggen. Je maakt kennis met verschillende interessegebieden in een beschermde en creatieve omgeving.
Je kiest in het keuzegedeelte voor Klassieke talen of Moderne talen en wetenschappen. In het tweede jaar kies je een basisoptie Klassieke talen of Moderne talen en wetenschappen of Stem-wetenschappen. Enkel leerlingen die in het eerste jaar Klassieke talen als keuze namen kunnen de basisoptie klassieke talen in het 2de jaar kiezen.

Iedereen leert anders. Daarom kan je bij ons kiezen voor de manier waarop je de leerstof te verwerken krijgt:

Je voelt je goed in de alledaagse manier van werken? Je kiest voor klassieke talen of Moderne talen en wetenschappen zonder meer’. Wil je graag je talenten ontdekken? Wil je samen met je ouders en de school op zoek gaan naar de juiste studierichting in het derde middelbaar? Ben je creatief en werk je graag in groep of aan projecten? Dan zijn de projecten Talen en Culturen- Kunst, Design en Media-Welzijn en Maatschappij in het eerste jaar echt iets voor jou!   Zijn wetenschappelijke projecten jouw passie? Kies dan in het tweede jaar voor onze richting Stem-wetenschappen.
Bij inschrijving laat je ons weten hoe je je keuze-uur wil invullen : extra wetenschappen, kunst of ICT.
Heb je extra uitdaging nodig? Ben je gemotiveerd om zelfstandig te leren? Werk je graag in groep aan creatieve opdrachten? Misschien zoek je als hoogbegaafde een vervolg op de kangoeroeklas of klimopklas van de lagere school? Dan zal je je snel thuis voelen in onze I-Learnklas!

Leertrajecten. Voor de vakken wiskunde en Nederlands krijgen alle leerlingen in het plus uur uitdieping of remediëring aangeboden.

​Tweede en derde graad

We leggen de klemtoon op economie, taal, wetenschappen en humane wetenschappen. Om je goed voor te bereiden op het hoger onderwijs, besteden we, vooral in de derde graad, extra aandacht aan de vakken die eigen zijn aan je opleiding en  aan de onderzoekscompetentie.

 

Perspectief staat voor het bevorderen van burgerschap, samenwerken en het creëren van sociaal engagement. Onze leerlingen hebben een gelijkwaardig aandeel in de werking van de school.

We vinden deze waarden heel belangrijk:

Respect

  • We kijken naar, luisteren naar en spreken op een positieve manier met en over elkaar.
  • We dragen zorg voor onze omgeving en voor afspraken.

Solidariteit

  • We ondersteunen het gemeenschappelijk belang.
  • We nemen initiatief om elkaar te helpen.

Verdraagzaamheid en pluralisme

  • We aanvaarden dat niet iedereen hetzelfde is en gaan hier op een positieve manier mee om.
  • Iedereen mag zijn wie hij of zij is en kan hierover een gesprek aangaan.

Openheid

  • We geven en aanvaarden feedback.
  • We zijn nieuwsgierig naar “het andere” en willen ervan leren.

We streven ernaar dat de leerlingen, hun ouders en het schoolteam op een positieve manier met elkaar kunnen omgaan. Daarnaast werken we aan een veilig en gezond schoolklimaat waarbij iedereen zich goed voelt.

De school organiseert activiteiten die verder gaan dan de schoolpoort. Zo kunnen we elke leerling kwaliteitsvol begeleiden in zijn ontwikkeling tot een zelfstandige en kritische volwassene.

Waarin blinken wij uit?

  • Kleinschaligheid: we maken deel uit van een grote organisatie en hebben een groot studieaanbod. Toch is er een sterke binding tussen het schoolteam, het lesgeven en de leerlingen. Dit zorgt ervoor dat de school aanvoelt als een warme, hechte gemeenschap. Bovendien kunnen we de lessen zo  afstemmen op de talenten, competenties en behoeften van elke leerling.
  • Gelijke behandeling van elke leerling ongeacht zijn achtergrond, afkomst, sekse of genderexpressie.
  • We staan voor een goede, weliswaar veeleisende, voorbereiding op het hoger onderwijs.
  • Flexibel en gedreven schoolteam: het team zal er alles aan doen om tegemoet te komen aan de (leer-)noden van de leerlingen. We kijken in de eerste plaats naar wat een leerling al kan en we werken aan wat die (nog) niet kan.
  • Open cultuur: elke leerling weet op welke manier hij opgevangen kan worden. Ook ouders kunnen contact opnemen met de school.
  • Leerlingenbegeleiding: de socio-emotionele begeleiding, het leerbeleid en de leerloopbaanbegeleiding zijn sterk uitgebouwd.
  • Nieuwe leerkrachten op onze school worden goed ondersteund, zowel bij het lesgeven als bij het leren kennen van de schoolcultuur.
  • Het schoolteam van Perspectief schoolt zich voortdurend bij.

 

Kansrijk leren 

Hier krijg je volop kansen om te werken aan je zelfvertrouwen en geloof in jezelf. Dit geeft je de nodige kracht en pit om een evenwichtig en gelukkig persoon te kunnen worden.   

Wij zien en begeleiden je op een professionele en persoonlijke manier en spelen in op je noden. Zo kunnen we je een maximum aan kansen bieden.   

Samen maken we school vanuit ieders persoonlijkheid.  Je krijgt tal van mogelijkheden om onbevooroordeeld te groeien in je ontwikkeling.  Iedereen telt.   

Grensverleggend leren 

Hier is leren een proces waarbij je uitdagingen durft aangaan. Fouten mogen maken is nodig om jezelf beter te leren kennen en aanvaarden. Je bouwt aan je eigenwaarde en een goede studiemethode; belangrijke factoren om te groeien. 

We zorgen voor een veilig en warm klimaat. Samen overwinnen we hindernissen op persoonlijk en schools vlak en blijven we oplossingen zoeken. 

We bieden kwaliteitsvol onderwijs op maat. Stapsgewijs bouwen we aan je zelfredzaamheid. We zetten in op growth mindset en onderzoekend leren.   

We geloven in jouw kracht en streven naar je maximale leerwinst.  

Kritisch leren 

Hier krijg je de kans om de stem van jezelf en de anderen te ontdekken om zo te groeien tot een kritische burger.  Je bent bereid om open te staan voor de diverse wereld; binnen en buiten de muren van de school.   

We moedigen je aan om je eigen stem te gebruiken en die naar waarde te schatten.   

Door kritisch en taboedoorbrekend te denken, bouw je mee aan een duurzame maatschappij van vandaag en morgen.   

Verbindend leren 

Hier leer je mild zijn voor jezelf en anderen.  We communiceren op een heldere en open manier met elkaar. Je wordt gecoacht in je proces van zelfreflectie en zelfzorg.   

Door in verbinding te gaan met anderen creëren we een omgeving die uitnodigend is . Door het geven van transparante en constructieve feedback op interacties, maken we samen school. We zoeken steeds naar een herstelgerichte oplossing. Dit resulteert in erkenning en eerlijke en oprechte communicatie.  

Zo bouwen we aan een school waar het fijn vertoeven is.  

 

 

Coachklas

In de eerste graad kunnen leerlingen 's op verschillende dagen morgens (8u10 -9u) en 's avonds (16u10-17u) naar de coachklas. Dit kan op vrijwillige basis maar ook op vraag van ouders of de klassenraad. Hier kunnen zij huiswerk maken onder begeleiding van een leerkracht alsook aan de computers werken of afspreken voor een groepswerk.

Remedial Teaching

Onze Remedial Teachers staan kinderen bij met leerstoornissen. Voor alle vakken in het algemeen of voor een bepaald vak. Ouders worden steeds betrokken in het handelingsplan dat voor elke leerling individueel wordt opgesteld.

Bijwerklessen

Voor alle algemene vakken (taalvakken, wiskunde, wetenschappen, …) worden bijwerklessen georganiseerd door de vakleerkrachten. Dit kan na school of tijdens de middagpauze zijn. Leerlingen kunnen hier terecht voor vragen, problemen, voorbereiden van toetsen, gemiste leerstof na een afwezigheid, …

Leerlingbegeleiding

De leerlingbegeleiding volgt de leerlingen  op socio-emotioneel vlak. Zij zijn de eerste lijnsopvang voor leerlingen met persoonlijke of studeerproblemen. Zij zitten ook steeds de klassenraden bij om het welbevinden van elke leerling zo goed mogelijk op te volgen.

Leerloopbaanbegeleiding

In de eerste graad krijgen leerlingen een zo “breed” mogelijke opleiding. Zij leren gedurende de eerste 2 jaar van het secundair zichzelf kennen, hun talenten en interesses ontdekken. De leerloopbaanbegeleiders helpen hen bij dit proces en trachten ook de leerlingen zo goed mogelijk te informeren over de studiemogelijkheden in de 2de graad, zodat iedereen een gepast diploma haalt. Ze staan de leerlingen bij bij het maken van de studiekeuze.