Om het je gemakkelijk te maken, geven we je een overzicht van de meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden. Vind je geen antwoord op je vraag? Aarzel niet om ons te contacteren, we helpen je graag verder. 

  • Binnen elk vak worden de leerlingen uitgedaagd om regelmatig zelfstandig aan de slag te gaan.
  • Drie keer per jaar is er het WIJZER-project waarbij de leerlingen taken van verschillende vakken zelf plannen en maken. 
  • In de eerste graad kan je je inschrijven voor I-learn. In dat geval werk je gedurende vooraf bepaalde momenten zelfstandig en op eigen tempo aan verschillende vakgebonden taken/opdrachten.

  • Door te kiezen voor I-learn kan je versneld werken. Zo komt er tijd vrij voor een persoonlijk project naar keuze waaraan je in de loop van het schooljaar kan werken. De leerlingen stellen hun project tijdens een toonmoment voor aan de ouders. 
  • Daarnaast is er voor alle leerlingen die voor de richting Moderne Talen en Wetenschappen kiezen twee uur project per week voorzien in het lessenrooster. Volgens een rotatiesysteem komen de volgende drie projecten aan bod: Talen en Cultuur, Maatschappij en Welzijn en Kunst, Design en Media.

De leerling en de ouders overwegen bij inschrijving zelf of ze willen deelnemen aan de lessen I-learn. Deze optie wordt voornamelijk gekozen door sterkere leerlingen. Het betreft meestal leerlingen die wat extra uitdaging willen aangaan. De school kan op basis van je resultaten ook beslissen om je de lessen in een I-learn klas te laten volgen. Dit kan zowel in de studierichting Latijn, Moderne Talen en Wetenschappen als STEM-wetenschappen.

 

In onze school zetten we sterk in op werkvormen waarbij leerlingen zoveel mogelijk samenwerken, maar elke leerkracht heeft uiteraard een eigen stijl. De ene leerkracht geeft eerder klassikaal les, een andere doet vaker aan groepswerk. De verscheidenheid in aanpak door de verschillende leerkrachten beschouwen we als een van de sterke troeven van ons team.

Elk schooljaar start met een onthaalweek om de leerlingen kennis te laten maken met elkaar en te laten wennen aan de werking van hun nieuwe school. Tijdens deze onthaalweek doen we een daguitstap om het groepsgevoel te bevorderen. In de loop van het schooljaar wordt de eerste graad zoveel mogelijk gescheiden gehouden van de hogere jaren: er zijn aparte speeltijden, andere start- en einduren van de lessen en de eerste graad verblijft grotendeels in een ander deel van het gebouw.

We proberen de werklast thuis binnen de perken te houden door het schoolwerk zo goed mogelijk te spreiden. Daarom streven we naar een maximum van drie toetsen per dag voor alle vakken samen. Hiervoor werkt onze school met een transparante digitale schoolagenda. Voor leerlingen die kiezen voor de optie Latijn ligt de werklast wat hoger dan voor leerlingen met een andere studiekeuze.

In onze school gebruiken de leerlingen Chromebooks die door de school zelf zijn aangekocht. Tijdens de lessen worden digitale media op regelmatige basis ingezet, maar er worden evenzeer lessen ingericht waarbij geen ICT van toepassing is. Onze school staat garant voor een gezond en evenwichtig gebruik van digitale media.

Omwille van een vlotte gang van zaken duurt de middagpauze slechts 50 minuten, te kort om bijkomende activiteiten te organiseren. Op de speelplaats kunnen leerlingen vrij sporten, er zijn voetbalgoals, basketringen en pingpongtafels. Op initiatief van de leerlingen is er soms een schaak- of go-clubje. Sommige vakleerkrachten maken van de middagpauze gebruik om extra uitleg te geven aan leerlingen die problemen hebben met de leerstof.

Op woensdagnamiddag kunnen leerlingen in onze school Muziek (samenspel), ICT (programmeren) en Beeldende Kunst volgen, op donderdag wordt er Drama aangeboden. Deze lessen zijn gratis en worden ingericht met steun van de kunstacademie.

Het voorbije schooljaar telde onze school 570 leerlingen, verdeeld over drie graden. In het eerste jaar startten we met acht klassen met gemiddeld 19 leerlingen per klas. De leerlingen van de eerste graad worden in ruimte en tijd van de hogere jaren gescheiden gehouden om de geborgenheid en kleinschaligheid zoveel mogelijk te bewaken.

Dit kan je bij de inschrijving best vermelden. Als je dat wenst kan je een gesprek met de leerling- begeleiding aanvragen. We bekijken dan samen welke aanpak het best bij je zoon of dochter past. Vervolgens worden onze leerkrachten op de hoogte gebracht, zodat de leerling tijdens alle lessen de nodige zorg krijgt.

Traditiegetrouw organiseren we voor alle jaren meerdaagse uitstappen:

1 Een week aan de Belgische kust
2 3 dagen stadsklassen
4 Butchenbach: een in- en outdoor sportweek
5+6 Buitenlandse reis: afwisselend een cultuurreis (Praag, Berlijn…) en een skireis

Daarnaast kunnen leerlingen op vrijwillige basis deelnemen aan een kampeerweekend of een citytrip naar Londen of Parijs.

Alle lessen worden ingericht op dezelfde campus aan de Jan de Voslei 6, 2020 Antwerpen. Behalve voor de verplaatsing voor de lessen LO (zwemmen - August Leyweg, sporten - Wilrijkse Pleinen) hoeven de leerlingen de school overdag niet te verlaten. Deze verplaatsingen gebeuren met een eigen fiets. In de onthaalweek voorzien we een fietsproef.

De maximumfactuur voor de eerste graad bedraagt €175. Daarbij komt ook de factuur voor de verplichte buitenschoolse activiteiten €190 euro. Samen is dat €365 voor de eerste graad.

 De maximumfactuur voor de tweede en derde graad bedraagt €250 + een bedrag voor de verplichte buitenschoolse activiteiten. Deze kosten zijn afhankelijk van de soort activiteit. De kostprijs wordt bij het begin van het schooljaar meegedeeld. 

De kosten worden gespreid over twee betaalmomenten. De maximumfactuur is een vaste bijdrage en omvat de aankoop van leerboeken, didactisch materiaal en studie-uitstappen. Voor enkele bijkomende zaken moet apart worden betaald: een persoonlijk kastje voor de leerling (kan worden gehuurd tegen een vast bedrag per schooljaar), foto’s van de schoolfotograaf (niet verplicht), onvoorziene kosten die niet in dit reglement voorzien zijn (bv. vrijblijvend theaterbezoek) en andere niet verplichte activiteiten. Onze school is zich ervan bewust dat de schoolkosten zwaar kunnen wegen op het gezinsbudget. Bij inschrijving bekijken we graag de mogelijkheden om de kosten te spreiden of te verlagen.

 

Voor het keuzevak Wetenschappen (Ecologie) werken we met ander cursusmateriaal. Er zijn raakpunten met de basisvorming wetenschappen, maar de focus ligt nadrukkelijk op milieu en ecologie.

De keuzevakken zijn Ecologie, ICT en Kunst:

· Tijdens de lessen Ecologie behandelen we een actueel en vooraanstaand thema binnen de hedendaagse maatschappij: het milieu. We gaan aan de slag met alle mogelijke aspecten van dit onderwerp. Denk maar aan overstroming, overbevolking, bosbrand, bedreigde diersoorten, Anuna De Wever, afval op de speelplaats, corona, plastic soup, gezonde voeding... Dit thema is onuitputtelijk. We onderzoeken beeldmateriaal en teksten, we denken na, we discussiëren, we zoeken oplossingen, we sensibiliseren, we tekenen affiches, we knutselen met recyclagemateriaal, we bouwen verticale boerderijen, we telen zonnebloemen…

· Tijdens de lessen ICT leren we de basisprogramma's Word, Excel en PowerPoint aan. Op die manier kunnen de leerkrachten van de andere vakken deze tools integreren in hun lessen. We zetten in op digital design. Dit doen we door thematische posters te maken voor muziekalbums, films, feestdagen, acties op school, enz. We gaan samen aan de slag met videomateriaal en we voorzien een klassikaal eindproject waarin we een serie met afleveringen creëren.

· Tijdens de lessen Kunst worden de opdrachten steeds gelinkt aan een kunstenaar of een kunststijl. We bekijken zeer gedetailleerd specifieke beelden en bespreken dit klassikaal. We verklaren kenmerken van vormen en kleurgebruik en we onderzoeken hoe beelden, schilderijen, installaties... zijn opgebouwd. We creëren individueel of collectief diverse werken. We werken steeds met andere materialen en technieken.

We verbieden smartphones niet, omdat we de leerlingen er op een verstandige manier mee willen leren omgaan. We stellen wel een aantal regels. Tijdens de lessen mag de smartphone enkel gebruikt worden mits toestemming van de leerkracht. In de gang is het niet toegelaten om de veiligheid en een vlotte doorstroom te garanderen. Op de speelplaats en in de refter is de smartphone toegestaan.

In de eerste graad kunnen leerlingen elke ochtend (8.10 u. tot 9.00 u.) op vrijwillige basis deelnemen aan de coachklas. Op maandag, dinsdag en donderdag kan dat ook ’s avonds (16.10 u. tot 17.00 u.). 

In de coachklas kan er individueel gewerkt worden of hulp gevraagd worden aan een leerkracht.

In de tweede en derde graad kunnen leerlingen driemaal per week (maandag, dinsdag en donderdag) terecht in het openleercentrum (15.20 u. tot 17.00 u.). Leerlingen van de derde graad kunnen ook kiezen om ondersteund te worden door een tutor. Dat is een student van de Universiteit Antwerpen die langskomt op school om bijlessen te geven.