Jaar:
5de jaar
6de jaar
Studiedomein:
STEM
Finaliteit:
Doorstroomgerichte finaliteit

Over deze opleiding

Naast de basisvorming van de derde graad (wiskunde, wetenschappen, talen, ...) krijg je specifiek in deze studierichting informaticawetenschappen. Daarin leer je meer over:

  • algoritmen en algoritmische technieken
  • datastructuren
  • toepassingen daarvan tijdens het programmeren
  • software ontwikkelen
  • gebruikmaken van computermodellen en numerieke oplossingsmethodes
  • de opbouw en werking van databanken, computers en netwerken.

Voor fysica gaan je dieper en breder in op:

  • fenomenen en toepassingen in verband met:
    • elektrodynamica
    • elektronica
    • trillingen
    • golven

Ter ondersteuning van het wetenschappelijke pakket leer je ook meer over de verschillende domeinen van de wiskunde.

Het toepassen van labovaardigheden met specifieke labomaterialen tijdens het uitvoeren van experimenten komt ook aan bod. Daarnaast leer je te ‘denken en handelen’ als een ingenieur waarbij het zoeken naar een kwaliteitsvolle oplossing voor een probleem met maatschappelijke relevantie belangrijk is.

Je krijgt ook communicatiewetenschappen. Daarin leer je:

  • kritische denk- en oordeelsvaardigheden over maatschappelijke vraagstukken ontwikkelen
  • reflecteren over media(gebruik) en communicatie

Tot slot maken generieke onderzoekscompetenties een belangrijk deel uit van deze studierichting omdat deze skills noodzakelijk zijn in het hoger onderwijs.

Lessentabel

Vak 5ICW
BASIS Sleutelcompetenties
Levensbeschouwelijke vakken 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Frans 3
Engels 2
Wiskunde 5
Natuurwetenschappen 1
Maatschappelijke oriëntatie (geschiedenis - aardrijkskunde) 3
SPECIFIEK GEDEELTE Cesuurdoelen
Extra wiskunde 1
Economie 1
ICT/Informatica 7
CF&EM (gevorderde fysica en electro magnetisme) 2
Lab & engineering 1
TOTAAL 34

Lesplaats(en)

Wat na deze opleiding?

Wat kan je verder studeren met een diploma Informatica en Communicatiewetenschappen?

Het is een domeingebonden doorstroomrichting (tso). Dat houdt in dat je voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar professionele en academische bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied (STEM).

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Voor de richting Informatica- en Communicatiewetenschappen situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Gecombineerde studiegebieden
    • Digital Design and Development
  • Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
    • Informatiemanagement en Multimedia
    • Informationmanagement & Multimedia (E)
    • Toegepaste Informatica
  • Industriële Wetenschappen en Technologie
    • Digital Arts and Entertainment
    • Digital Arts and Entertainment (E)
    • Elektronica-ICT
    • Grafische en Digitale Media
    • Multimedia & Communication Technology (E)
    • Multimedia en Communicatietechnologie
  • Onderwijs
    • Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
    • Educatieve opleiding: Lager onderwijs
    • Educatieve opleiding: Secundair onderwijs

Doorstroom naar de meeste andere professionele bacheloropleidingen is in principe haalbaar, maar binnen deze studierichting wordt er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Voor de richting Informatica- en Communicatiewetenschappen situeren de meest logische academische bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Industriële Wetenschappen en Technologie
    • Engineering Technology (E)
    • Industriële Wetenschappen
  • Wetenschappen
    • Computerwetenschappen
    • Informatica

Doorstroom naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.